fredag 14 mars 2014

Feminismen sitter inte i lockarna

Experter finns det gott om och det verkar som att dom är överallt där jag befinner mig. Experterna har en fallenhet för att försöka sätta dit en med glimten i ögat. Gärna vill dom sätta sig in i diskussioner som dom egentligen inte har någon koll på och har svårt att erkänna för sig själva att dom kan ha fel. Dom är ju trots allt experter.
Experterna vill gärna kommentera hur jag valt att leva mitt liv och alla fel jag gör. Dom antar också alltid att jag inte alls vet vad jag pratat om och är lite naiv. Detta gör mig så frustrerad.
Jag tänkte nu försöka svara på experternas påstående.

- Om du gillar 40-talet kan du ju inte vara feminist, då ska du ju vara hemmafru.

Svar: 
1. När kriget bröt ut var det männens jobb att försvara landets gränser, dom blev militärer vare sig dom var gifta eller gick i skolan. Eftersom att männen försvann ut i krig blev det kvinnornas uppgift att ta i med hårdhandskarna så att samhället skulle fortsätta fungera. Kvinnorna tog alltså hand om fabriker, bondgårdar, sitt egna hem och sina barn. Detta om nått borde väl vara pussy power?

2. Det finns två olika sidor av hemmafrulivet på 40-talet. Den ena bilden visar oss en kvinna som tar hand om både hushåll och barn och en man som arbetar och tjänar in dom pengar som behövs. Man har en arbetsfördelning som man inte valt själv, vissa grejer var bara kvinnogöra och andra var mansgöra. Men båda tog ansvar och gjorde allt för att få huset/familjen/gården att fungera. Kvinnans arbete var lika mycket värt som mannens, bara lite olika. Man jobbade i ett team.
Sen finns det den där andra bilden där kvinnan tvingas jobba med både hem och barn av skuld till mannen som jobbade så hårt för att få ihop pengar till mat. Kvinnan hade ingenting att säga till om och hennes sysslor värderades inte heller lika högt som mannens.
         Om jag senare i mitt liv väljer att leva med en man på en gård skulle jag faktiskt inte ha någonting emot att jobba hemma på gården tillsammans med min man. Dock så skulle jag inte vilja dela upp arbetet i kvinnogöra och mansgöra utan vi skulle göra det vi var bäst på för att få gården att fungera.
Att jag är intresserad av 40-talet betyder inte att jag gillar kvinnoförtryck, att jag inte vill ha en anställning och tjäna mina egna pengar och inte vill ha någonting att säga till om. Som i allting, jag vill samarbeta och tror aldrig någon är mer värd än någon annan oavsett vilken lön eller vilken kön man har.

3. Feminism handlar INTE om vilket arbete man har, hur man ser ut eller vilka intressen man har. Det handlar om att avskaffa männens makt att bestämma över kvinnan bara för att han har en pitt. Alltså dom männen som tror att dom är bättre än kvinnor bara av den anledningen.
Så om någon tror att jag vill vara en förtryckt kvinna som endast vill torka en man i baken så har ni fel.
Sluta döm folk efter utseendet. Politiken sitter inte i mina lockar.

(Jag är inte den bästa på formuleringar men jag hoppas ni förstår)


Translation 

Experts are everywhere. They will gladly discuss things that they really have no track of and find it difficult to admit to themselves that they could be wrong. They are, after all, experts. 
The experts loves to comment how I choose to live my life and that all I'm doing is wrong. They also always assume that I don't know what I'm talking about. This makes me so frustrated. 
I will now try to answer what the experts claim.


- If you like the 40's, you can't be a feminist, then you wanna be a housewife.


Answer:
1. When the war came , it was the men's job to defend the country's borders , they became soldiers whether they were married or went to school. When the men went to war , it was the women's work to make the society go around. The women took care of the factories , farms , their own homes and their children. This is definetly pussy power.

2.  There where two side of the housewife life in the 40s. One was that the woman and the man worked togather to make the household go around. The other one was that the woman had no value and the man had all the power in the house, even though both of them worked but with different things.
         If I later in my life will choose to live with a man on a farm , I would not actually have anything against working on the farm with my husband . However, I would not like to split up the work of women's work and men do but we would do what we could best to get the farm to work.
That I am interested in the 40's does not mean I like women's oppression , that I do not want a job and earn my own money and do not want to have anything to say. As in everything, I want to work with people and don't think anyone is more worthy than another regardless of the pay or what sex you are .

3. Feminism is NOT about what job you have, what you look like or what interests you have. It's about eliminating the men's power over the woman just because he has a dick.
So if anyone thinks I want to be an oppressed woman who only wants to wipe a man's ass, you are mistaken .

Stop judge people by appearances . The poilitics doesn't sit in my curls .

X X X
Caroline

4 kommentarer:

  1. Håller med i och anser mig själv vara feminist men det är fan bara lågt att säga att det beror på mannens pitt/penis/vilket ord man väljer att använda.
    Det handlar inte om könsorganet utan mansrollen. Håll i tanken att det finns kvinnor (transkvinnor) med penis så att uttrycka sig på det viset är respektlöst

    SvaraRadera
  2. Heja! <3
    Jag har precis som många feminister fått höra att jag minsann inte kan vara feminist med tanke på att jag sminkar mig, bär klänning och högklackat. Det hänger inte på hur man ser ut, som du säger. Jag tänker ofta på hur folk ORKAR argumentera mot antifeminister och bittra gamla gubbar, och jag är oftast en av dem som gör det. Jag fick dock en uppenbarelse/slap in the face här om dagen när jag lyssnade på bästa Gudrun. Hon sa "Skit i dem". "Jag brukar fråga vart samhället är jämställt och sen tar jag upp min lilla bok från Statistiska Centralbyrån och pekar med fingret." Bästa <3

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med! Verkligen klokt skrivet. Förstår inte hur jag skulle bli en bättre feminist av att välja bort klänning. Liza

    SvaraRadera
  4. great post!
    i have to say, i never found anti feminist comments on my blog ...(just creepy fetish ones. there are guys out there having a fetish on wider flared skirts. ya.)
    women will always hear anti feminist words said by man ... wearing vintage or just wearing denim pants with high heels. just don't care about silly comments.
    :)

    SvaraRadera