tisdag 3 juni 2014

Samhällets förväntningar och min framtida man


Tror det är dags att ta upp ämnet samhällets förväntningar igen. Kravet på kvinnor i min ålder är otroligt höga även fast man inte vill erkänna det. Gå ut skolan med bra betyg, fortsätt utbilda dig till någonting du kan göra karriär inom, gör en karriär, ta lån, köp en bostadsrätt, var lycklig, skaffa dig en karl, flytta till hus och skaffa massa barn. Hade jag formats så som samhället planerat skulle jag nog vara på väg att göra en karriär och välja karl nu, men så är inte fallet. Alldeles för ofta får jag höra hur jag borde leva mitt liv och vilka val som är rätt för mig. Att jag ska ha en man med samma historieintresse som jag, en som är stadig, en som är äventyrlig, en med mustasch, en som gillar hästar, en som är lagom lång (eftersom att jag tydligen är så kort), en som kan ta hand om mig, en som är bäst i hela världen på att hångla, en som är musikalisk, en som vill bo på landet.... bla bla bla osv.


"Nej, du ska ju ha en..." och så rullar det på. Listan som andra ständigt fyller i utan att jag har någonting att säga till om. Det är av ren godhet som jag får dessa råd, men istället får jag händer som trycker ner mig i en låda full av deras förväntningar och en stress över att välja rätt läggs på mina axlar. När mannen i mitt liv vandrar in kommer jag inte sitta och bocka av denna långa lista jag fått i mina händer. Då kommer jag hurra, sjunga, hångla och förhoppningsvis bli så där lycklig som jag vill vara. 

För livet, lusten och kärleken! 


Translation
school with good grades, educate to something you can make a career in , make a career , raise a loan , buy an apartment , be happy, get yourself a man , move to house and get lots of children . If I had been shaped like the community planed , I would probably be on my way to make a career and choose a man now , but that is not the case. Far too often I hear how I should live my life and what choices that are right for me . I'll have a man with the same interest in history like me, one who is steady , one that is adventurous , one with the mustache , one who likes horses, one that is just the right length (because I apparently is short ) , one that can take care of me , one that can make out,  one that wants to live in the country .... blah blah blah and so on.

" No, you 're supposed to have a ... " and then it's on . The list that others are constantly filling in but I have nothing to say. It is by pure goodness that I get this advices, but instead I get hands pushing me down into a box full of their expectations. When the man of my life wanders in , I will not sit and check off this long list I have in my hands. Then I'll cheer , sing , make out and hopefully be happy.

X X X
Caroline

4 kommentarer:

  1. Du har ju inte bara formats av samhället utan också av dina fullständigt oansvariga föräldrar som inte är så särskilt mycket för det där med samhällsformer;) Folk tycker så mycket hela tiden...

    SvaraRadera
  2. It can be really easy to get bogged down in the expectations others have for us, and the ones that we have for ourselves. My life has definitely shaped up differently from what I expected, but that's actually be a really beautiful thing. Sometimes I've ended up leaping before I look, but I figure most things work out for the best in the end.
    Also, your hair is great.
    Cheers!
    Jessica, cakesandcakesvintage.blogspot.com

    SvaraRadera