söndag 7 februari 2016

Ett urval av mina favoriter


Jag vet att det låter galet, men detta är bara ett urval av mina favoriter. Tror jag började få upp ögonen för gamla burkar när jag var 16 år och sen dess har det bara eskalerat. De flesta av mina plåtburkar är rätt så slitna men det är för att jag hittat dom i lador eller på vinden hos mormor där dom legat nedpackade i lådor i alldeles för många år. Bruksföremål är till för att användas så dessa burkar innehåller för det mesta det som står på burken. Socker i sockerburken, kaffe i kaffeburken, kakao i kakaoburken och så vidare. Har länge tänkt att jag borde sälja några för att det börjar bli för många men jag måste nog börja erkänna att jag är en samlare.  Överallt i butikerna finns det nu nya plåtburkar i gammal stil och jag blir ofta tipsad om kakburkar eller teburkar från kommersiella inredningsbutiker men det är inte alls min grej. Jag vill ha prylar med en själ. 













 Translation 
This may sound a bit crazy, but this isn't even half of my collection of cans. The inventori stores are full of modern tin cans that are designed to look old but I'm not buying that. I want cans with souls. Yes, I have to admit that I'm a collector. 

Caroline

1 kommentar:

  1. Gillar din metod att samla burkar på! De riktiga fynden görs inte i den "fina butiken".
    Så t.ex. hittade jag ett ex. av din runda ögonkakao, på byns plåt-tipp!! I maj-kasen återfanns en gammal träback, från ett nedlagt lokalt ångbryggeri.

    Visst har de båda sin patina, men det är ju den som ger själ åt prylarna? Inget man åstadkommer med ett sandpapper enbart..

    SvaraRadera