söndag 17 april 2016

Symönstren var vackrare förr


Förra vecka kammade jag hem ett urfint mönster på en blus men bröstficka och ok både bak och fram! Nästa projekt är att hitta ett fint, tunt och ljust tyg så att jag kan sy mig en somrig blus med långa ärmar. Varför långa ärmar kanske du tänker, jo för att jag har så känslig och ljus hud som lätt blir extremt rosa när solen är framme. Nu är planen att jag ska vara några veckor i Italien i sommar och ja, jag tror att jag kommer behöva täcka mig från solen ganska så ordentligt eftersom att den skiner starkare och oftare där än här i norr. 

Många har tipsat om att jag kan köpa nya mönster i tygbutikerna, det börjar komma lite kopior på gamla mönster men det är inte riktigt samma sak. Sen är jag så petig att jag gärna vill ha de fina omslagen med de vackra tecknade bilderna på framsidan. Pinterest i mitt hjärta, om du inte har Pinterest så skaffa ett konto nu genast! Bästa källan till inspiration som du kan hitta nästan allt du söker efter i stillbildsformat. Där hittade jag dessa underbara mönster så jag gärna skulle vilja ha att sy kläder efter till sommaren! 






Translation
Last weekend I bought this amazing original pattern on the same flea market that I bought the clothes in the last blog post. The plan is to find a light and thin fabric and sew a blouse with long sleeves. Why long, you might wonder and that is because I wanna spend a few weeks in Italy this summer and I need something to cover my sensitive skin for the bright sunshine. I easily get red very fast and the sun is not like it is here. 
There's a lot of reproduced vintage patterns that you can buy in the fabric stores but I don't think it's the same thing. I want the beautiful drawn pictures on the package. I know I'm picky but I want the whole feeling. If you don't have an account on Pinterest, get one. It's the best source for inspiration. There I found these wonderful patterns that I very much would like to have in my possession for the summer!

Caroline 

2 kommentarer:

  1. Trevligt projekt!
    Hos Röda korset(Umeå)hade man också sett det vackra i gamla sy-mönster, men istället valt att tapetsera provhytterna med dem!
    -Snyggt, grafiskt och med anknytning till användningsområdet.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt att vara rädd om sin hud, den ska ju hålla länge. Jag har blivit mer medveten om hur känslig huden är ju äldre jag blir & sen jag fick ta bort en bit hud på ena armen sen jag bränt mig i solen när jag var på Nya Zeeland för många år sen då jag började få förändringar i huden men det var ingen cancer som tur var.

    SvaraRadera